14e week in Peru!

16 november 2018 - Iquitos, Peru

Nog ruim een week en dan zijn we weer thuis. We genieten nog even van alle mooie dingen die we zien en meemaken, maar tegelijkertijd nemen we afscheid van het land wat onderhand ons tweede thuis is geworden. We zitten in elk geval niet stil en hebben de afgelopen week weer genoeg leuke dingen meegemaakt.

Zondag was een spannende dag voor Willina, want haar vriend Luut kwam aan in Tarapoto! Na een emotioneel weerzien was het tijd om wat te eten en bij te kletsen. Al moesten we ons ook klaarmaken, want voor die middag stond alweer iets op de planning. Nu gingen we naar het plaatsje Lamas. Daar is het Castillo de Lamas. Een klein, maar mooi kasteel dat gebouwd is door een Italiaan.

Kasteel LamasKasteel Lamas1Kasteel Lamas4

Maandag was het tijd voor een tripje naar Laguna Azul, ookwel: Laguna Sauce. Dit is een groot meer en om daar te komen, moet je de rivier oversteken doormiddel van een soort ‘veerboot’. Je kunt het eigenlijk meer zien als een heel groot vlot. Eenmaal aangekomen bij het meer werden we met een bootje gebracht naar een plek waar we konden ziplinen, kanoën en zwemmen. Het was erg warm weer, dus het was heerlijk om even af te kunnen koelen in het water.

VeerbootKabelbaanKabelbaan LiseLaguna AzulBoot Laguna AzulUitzicht laguna Azul

Dinsdag zijn we naar de cataratas van Ahuashiyacu gegaan. Dit is de bekendste waterval van de regio en daardoor ook erg toeristisch, maar zeker niet minder mooi. Hier hebben Marieke en Lise nog een verfrissende duik genomen.

Waterval Ahuashiyacu Willina en LuutWaterval Ahuashiyacu1Waterval Ahuashiyacu Willina en MariekeWaterval Ahuashiyacu Marieke en Lise

’s Middags hebben we ons klaargemaakt, want het was tijd om verder te reizen. Om 16.25 uur vlogen we in een uurtje naar Iquitos. Iquitos wordt gezien als de grootste stad ter wereld die niet over de weg bereikbaar is. Je kunt er dus alleen komen met de boot of het vliegtuig. Er zijn geen wegen, want de stad wordt omringd door honderden kilometers aan jungle. Bij ons hotel werden we opgewacht door een touroperator die ons wel een tour kon aanbieden. Verassend genoeg sprak hij ook nog Nederlands. We hadden er wel een goed gevoel bij, dus nadat we ons geïnstalleerd hadden bij het hotel gingen we naar zijn kantoortje. We besloten een jungletour van 3 dagen en 2 nachten te boeken.

De dag van de 3-daagse tour was aangebroken. We werden netjes opgehaald en gedropt in de haven van Iquitos. Daar maakten we kennis met onze gids voor de komende dagen. Met een bootje vaarden we over de Amazone op weg naar ons onderkomen. We stopten eerst bij een soort dierentuin waar we op de foto konden met een ara, een boa constrictor en een luiaard. Verder hebben we nog krokodillen, schildpadden, toekans en apen gezien.

Boot in jungle1Boot JungleAra en MariekeBoa constructor en LiseLuiaard en Willina

Daarna gingen we met een ander bootje verder de jungle in. Na een uurtje varen kwamen we aan bij onze lodge. We sliepen in een basic hutje op palen. De plekken waar eigenlijk glazen ramen horen te zitten, zat gaas tegen de muggen en het water dat we in de badkamer gebruiken, kwam uit de rivier. Dat betekende dus dat we ons moesten wassen met bruin water.

Jungle lodgeJungle lodge1

Na aankomst hebben we gegeten en zijn we niet veel later de jungle verder ingegaan. Om ons heen zagen we verschillende soorten planten, bomen en vogels. We keken onze ogen uit en waren verbaasd over de rust die er heerste. Na een uurtje varen gingen we de jungle te voet verkennen.

We hadden regenlaarzen aan vanwege de schorpioenen en de slangen waar we mogelijk in konden trappen. Al waren ze ook handig voor de grote plassen waar we doorheen moesten lopen. Helaas bleken de laarzen van Luut en Lise lek en moesten zij met natte laarzen en sokken hun weg vervolgen. Na een aantal uur midden in de jungle te hebben gelopen, zijn we teruggegaan naar onze lodge. Op de boot bekeken we ze zonsondergang, dit was echt heel mooi!

Jungle vogelJungle tochtBoot in jungle liseBoot in jungle WillinaBoot in Jungle

We moesten ons snel klaarmaken, want na het avondeten gingen we de jungle in het donker verder verkennen. Nu wel met goede laarzen aan! We hebben verschillende soorten insecten, kikkers, krabben en gekko’s gespot. Helaas werden we halverwege onze tocht verrast door een tropische regenbui. Hoewel Marieke goede waterdichte laarzen had, stapte ze met haar laars tot ver boven de knie in de modder. Met onze poncho’s aan liepen we het laatste stuk en gingen we met de boot terug naar onze lodge. Zeiknat kwamen we terug en hadden we wel zin in een douche. Al moesten we genoegen nemen met een lauwe, bruine douche. Schoon voelde je je daarna niet, maar het was zeker wel verfrissend. ’s Avonds zijn we gaan slapen terwijl we konden genieten van alle geluiden die uit de jungle afkomstig waren en een flinke, afkoelende, tropische regenbui.

Jungle tocht salamander

Donderdag was onze tweede dag in de jungle. We begonnen de dag vroeg, namelijk om 5 uur! We hebben vanuit het bootje naar de zonsopgang gekeken en verschillende vogels gespot. Na het ontbijt kregen we te horen dat we ons middageten moesten gaan vangen. We gingen namelijk op piranha’s vissen! Aan onze haak hingen we kip en toen kon het wachten beginnen. We merkten al snel dat ze zeker wel hapten, maar ook slim genoeg waren om niet zo’n grote hap van de kip te nemen dat ze daadwerkelijk ook aan de haak bleven hangen. Marieke was uiteindelijk de eerste die een piranha aan haar haak had! Toen ging het snel, want ook Luut en Lise vingen piranha’s. Willina had wel een heel bijzondere vangst: een sardientje. Een beetje teleurgesteld was ze wel, want we kwamen tenslotte voor de piranha’s. Uiteindelijk heeft ze er nog genoeg gevangen.

Piranja MariekePiranhaPiranha LiseSardientje WillinaPiranha eten

Die middag hebben we ook natuurlijk van onze piranha’s gegeten. Na het middageten gingen we door naar een dorp om verschillende soorten bijzondere planten en bomen te bekijken. Marieke en Lise sloten de middag af met een verfrissende duik in de rivier, een aftakking van de Amazone. Willina sprong hier later ook nog even bij!

Duik aftakking Amazone

De vrijdag was alweer de laatste dag in de jungle! Deze ochtend bezochten we een stam. Bij binnenkomst werd als welkom ons gezicht beschilderd. Daarna vertelden ze ons over de stam en gebruiken. We sloten af met een traditionele dans en mochten we proberen een paal te raken met een originele blaaspijp.

Stam blaaspijpStam gezicht schilderenBoot in Jungle Willina

In de middag pakten we al onze spullen en gingen we weer op de boot terug naar Iquitos. Hier hadden we ook eindelijk weer bereik en konden we onze families weer bereiken. Na de boot gingen we door in de motortaxi naar het vliegveld, want die middag vlogen we weer terug naar Tarapoto. We hebben nog steeds medelijden met de mensen die naast ons in het vliegtuig zaten. We zaten dan wel drie dagen midden in de natuur, maar we roken absoluut niet naar roosjes.

’s Avonds kwamen we aan in het hotel in Tarapoto en maakten we ons klaar voor de volgende reis: Chachapoyas.

1. Greta visser:
    21 november 2018
    ongeloofelijk wat hebben jullie een mooi avontuur beleeft in die 15 wk trots op jullie oor 💋
  2. Anita Van Slooten:
    21 november 2018
    Man man wat een avontuur weer. Fijn om te lezen. Geniet nog van jullie laatste dagen daar in het verre maar prachtige Peru.